tirsdag, mai 06, 2008

Tro

Det er vanskelig å forklare folk, sjøl mine aller nærmeste noen ganger, hva jeg tror på. Jeg beskriver jevnlig meg sjøl som krampereligiøs. Det er fordi jeg tror det er sant. Religionen er noe helt sentralt i livet mitt.

Dette er mitt første forsøk på å offentlig formulere hva jeg tror på. Jeg synes det er på tide.

Jeg tror at mennesker sjøl kan bruke sin bevissthet til å definere hva som er hellig. Jeg tror at det ikke nødvendigvis betyr at det er et helt fritt valg. Og jeg holder balansen mellom natur og kultur hellig.

Den balansen er ikke akkurat tilstede i vårt her-og-nå. Når vi kaller noe hellig, innebærer det et ansvar. Derfor er det noe som krever mye bevissthet, mye energi, mye handling.

Jeg tror også på at vi har evnen til å endre bevissthet ved hjelp av vilje (uttrykket "med vilje" hadde kanskje funka vel så bra her, bortsett fra at vi kanskje har et litt bevisstløst forhold til akkurat det). Jeg tror at hvordan vi bruker denne evnen har mye å gjøre med hva vi holder hellig.

Det er det aller mest grunnleggende.

Spør om du vil. Men noen ting er veldig vanskelige å svare på.

Nå også med svar! Gjerne i flere runder.

1 kommentar:

  1. Jeg vet du er paganist, men hvilken type er du? Jeg mener, greit du er ikke Wiccaner, men hva er det konkret som gjør at du ikke er det? Hvordan ser du på dualisme? Er du polyteist, hvis ja, myk eller hard? (det hørtes egentlig litt harry ut på norsk ;)

    Hmmm. hva gjør du i hverdagen, mediterer, ber, tarot osv?

    SvarSlett