torsdag, juni 02, 2011

Drammensintegrering (kladdemappearkeologi 1)

Første post ut i prosjekt kladdemappearkeologi.


Jeg er innflytter. Jeg kom hit ved et av skjebnens hendige uhell og oppdaga at jeg liker denne byen. Jeg liker den skrekkelig godt, og jeg har tenkt å bli her.

Det er noen kulturforskjeller. Jeg er oppvokst i Oslo og Akershus, mest Akershus. Her i Drammen sa de "byen" om Drammen, og snakka til og med om å dra til byen når de allerede var i den - ikke noe "sentrum" her i gården, nei, sjøl de som bor på Strømsø drar til byen når de går over elva. Hva var forresten greia med alle mutantvitsene om drammenselva, og påstandene om at alle som lot ungene bade i elva skulle vært meldt til barnevernet? Det har heldigvis roa seg de siste åra.

Andre kulturforskjeller var bare deilige. Endelig et sted som brukte i-endinger! Har skrivi! Har sitti! Nydelig. Og endelig en by som er akkurat passe stor, så lenge det varer.

Når det er sagt er det nok av ting som forvirrer meg fortsatt. Hvorfor er alle så opptatt av hvor langt det er til Skoger? Hvorfor hater alle Liertoppen kjøpesenter? Hvorfor følger Gulskogenbussen åpningstidene på senteret sjøl om det bor masse mennesker i bydelen?

Jeg tror ikke at jeg trenger å gjøre alt alle andre forbinder med å være drammenser, men det er lurt å ha gjort en del av dem, nok til å forstå stedet jeg har valgt å slå meg ned på. Med det for øyet bestemte jeg meg for å tenke litt over hva jeg kunne gjøre for å bli mer integrert. Etter en stund hadde jeg en liste over tiltak og tilfeldigheter som får meg til å føle meg mer integrert i Drammen:

- Vært på Spiralen
- Lest lokalhistorie
- Blitt aktiv i organisasjoner
- Irritert meg over å ha vært utenbys, bedt om en øl og fått en Ringnes
- Vært i Skoger
- Tilbragt utallige timer på det gamle biblioteket
- Tilbragt utallige timer på det nye biblioteket.
- Spist nattmat ute
- Stilt til valg (som listefyll, men dog)
- Bada i fontena i gamle biblioteksparken, og seinere finni ut at det så klart ikke er lov. Oups.
- Bodd i fem forskjellige bydeler
- Oppdaga at jeg har tatt opp Drammenske ord og uttrykk som pleide å irritere meg. For eksempel innat, no (for noe, trykk på oen) og "ska'kke rekke no tog".
- Tatt Krøderbanen

Men enda har jeg ikke

- Vært på Liertoppen
- Faktisk gått på konsert under elvefestivalen
- Sett en hel fotballkamp med Godset.
- Abonnert på lokalavisa
...har jeg glemt noe?

Jeg blir aldri helt drammenser, det skjønner jeg. Drammenssangen understreker at ekte drammensere har foreldre som her har stridt, så det spørs om jeg får uttelling for å ha fått importert mora mi også. Men dattera mi, hun er en ekte drammenser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar