tirsdag, mars 23, 2010

Religionsglede

Jeg er så glad jeg er religiøs!

Det betyr ikke at jeg synes synd på folk som ikke er religiøse eller som strever med den religionen de har, eller at jeg føler meg bedre enn noen eller mener at alle burde trodd det jeg tror.

Det betyr at en av de tinga jeg har fått som kan gjøre dette livet godt å leve er religionen min.

Det betyr at jeg har en samling verktøy som kan hjelpe meg i tøffe tider.

Det betyr at jeg har noe inni meg som fyller meg med en enorm glede.

Jeg kan ikke fatte at dette lille, store ved meg provoserer folk sånn.

7 kommentarer:

  1. Er det en slags misunnelse jeg kjenner når jeg leser dette..? Ja, eller noe som ligner. Jeg er så glad for at du har (sånne) gleder i livet! <3

    SvarSlett
  2. Trenger du verktøy, søs? Kan skaffe, kan skaffe!

    SvarSlett
  3. hvorfor er folk misunnelige egentlig? Med mindre man prøver å prakke meningene/trossystemene sine så er det vel ikke noe problem?

    SvarSlett
  4. Jeg tror ikke det handler om misunnelse for de fleste, kanskje heller noe med en antakelse om at alle religiøse anser seg som bedre enn ikke-religiøse? Og en religiøse gjør jo virkelig det. På den annen side, en del ikke-religiøse føler seg jo på samme måte bedre enn religiøse...

    SvarSlett
  5. Jeg skulle egentlig ønske jeg kunne ha den samme følelsen som deg, Syltegeek. Ikke at jeg mis-unner (altså ikke unner) deg det, men mer at jeg gjerne skulle hatt en slik trygghet selv - spesielt når ting er svart.

    SvarSlett
  6. Ja, det er en god ting å ha. Men det er klart, noen ganger blir jeg fortvila og glemmer alt jeg har, men jeg veit at når jeg er klar for å krabbe meg opp igjen har jeg akkurat det jeg trenger for å klare det.

    SvarSlett
  7. Jeg har vel aldri tenket at folk er misunnelige. Mer at man har oppfattet en annen del av denstore sannheten om verden. Og at de ikke også skjønner at vi kan ha grepet tak i noe som er der, ogblir provoserte av det de opplever som en total misopfatning av virkeligheten, vrangforestillinger og flukt.

    Men jeg er også veldig, veldig glad for det jeg har. Jeg vet ikke om det får meg til å føle meg tryggere - det er vel mer noe jeg ikke kan komme utenom uten å lyve for meg selv, tror jeg.

    SvarSlett