fredag, september 11, 2009

16,9%, det er mye det! Valgkamp i sosiale medier

Velgerne blåser i sosiale medier, skriver VG. Den konklusjonen har de trukket på grunnlag av at 83,1 ikke følger valgkampen på twitter eller facebook. Jeg er mer overraska over at så mange som 16,9 da faktisk på en eller annen måte gjør nettopp det.

Det er ikke fordi jeg tror sosiale medier er uviktige, men fordi politisk bruk av sosiale medier handler mye om å treffe folk der de er. Er folk på twitter, vær på twitter. Er folk på facebook, vær på facebook. Twitter og facebook er sosiale mediers storbyer, klart masse politikere vil stå på stand der!

Sånn sett blir det å skrive at velgere blåser i sosiale medier omtrent som å si at et politisk arrangement i Drammen, med sine 61 405 innbyggere, blir blåst i dersom det dukker opp bare 10 377 mennesker. For det er det talla tilsvarer - og hadde de skilt mellom hvem som allerede brukte sosiale medier (eller bodde i Drammen) ville de vært enda høyere.

Ingen avis ville funnet på å skrive noe så dumt som i eksempelet over fordi det faller på sin egen urimelighet. Men når det handler om sosiale medier går det altså an å skrive sånt - fordi vi er midt i en heller langtekkelig diskusjon om hvorvidt sosiale medier er viktig, nyttig eller bare teit.

At politikerne har funnet en kanal for nå velgere direkte som i en eller annen grad følges av 16,9 prosent er rett og slett stort. Noen er som bambi på isen, men masse politikere gjør en knallgod jobb med å være tilgjengelig for spørsmål, diskusjon og utskjellinger - akkurat som når de står på stand. Og jeg skal love deg at de gjør det også.

Og til slutt, en ørliten bonus: En av Buskerud SV sine knallsøte valgkampvideoer. Fordi jeg tross alt driver valgkamp jeg også. Det er mer der det kommer fra.

7 kommentarer:

  1. Det er helt sant! Men hvilke medier har vært ålreite i valgkampen, egentlig, med unntak av Hallingdølen?

    SvarSlett
  2. Tja, si det? Jeg har ikke oversikt. Men uansett er det jo sånn at hvis vi har noe å si er det greiest å si det sjøl.

    SvarSlett
  3. Herlig video.

    Tallmagi er jo en klassiker og jeg synes du har et godt - om enn noe overdrevet poeng her.

    Om sosiale medier er viktig, riktig, nyttig eller fullstendig bortkastet er egentlig uvesentlig. Dialog er nødvendig uansett hvor den finner sted, og for de som klarer å skaffe seg noen ekstra stemmer bør det ikke ha noe særlig å si hvor de kommer fra.

    SvarSlett
  4. Enig! Bortsett fra at det ikke handler så mye om å sanke stemmer som å hjelpe folk til å gjøre et informert valg.

    Det handler ikke om å få "folk" til å stemme på partiet mitt, men å få de som er enige i politikken til å gjøre det. De som ikke egentlig er enige vil uansett bli skuffa.

    SvarSlett
  5. Poenget er ikke overdrivi, bare ekstremt i seg sjøl er jeg redd.

    Ellers tror jeg at folk alltid er redd for at de nye kommunikasjonsformene skal drepe eller forringe de gamle - og her er det jo nettopp de gamle sjøl som er reddest for det.

    SvarSlett
  6. Videoen min!:D
    Gode poenger du kommer med. Vi får utvikle en web 2.0. strategi for vårt kjære parti.

    SvarSlett
  7. Videoen din indeed! Jeg liker den så godt, så godt!

    Tror vi trenger en lokal en, vaffal. Og om jeg har noe å si skal den innebære trening. Og med trening mener jeg ikke opplæring, sjøl om det og er lurt.

    SvarSlett