mandag, oktober 13, 2008

5 zines jeg er glad jeg leste

En zine er en ikke-kommersiell småpublikasjon, som regel lagd av amatører (i ordets beste mening). Her er fem av dem jeg er glad jeg leste.

1. Food geek #4 (og #5)

Den første zinen jeg leste var denne søte saken om og av matnerder (som meg). Den lærte meg uttrykket matdum og noe om indere og poteter. Og at veganere ikke burde feriere i Kina. Men først og fremst lærte den meg å lese zines.

2. Applicant - 3$

Halvt zine, halvt bok som ble til da noen fant en haug søknader til et fancy universitet - med bilder av søkerne og, best av alt, kommentarer fra deres tidligere professorer og lærere. Resultatet er merkelig, underholdende og synliggjør de mest vanvittige holdninger.

3. Community Bike Cart Design Zine - 1,5$

Sykkeltraller til folket! Og nei, ikke sånne som forutsetter at en har stjålet en butikktralle heller. Jeg er svak for DIY, sykler og amerikanere som gjør opprør mot bilkulturen. Her fikk jeg alt i ett.

4. When language runs dry - a zine for people with chronic pain and their allies - 4$

Denne har jeg bidratt til sjøl også, så det er vel ingen overraskelse at jeg er opptatt av temaet. Men det som gjør denne så bra er alle de tankene som var ferske for meg - både de som ikke hadde satt seg helt og som var helt nye for meg. En av de som var nye, men absolutt gjenkjennelige, var om standarder i aktivistmiljoer.


5. The Dvorak zine - 1$

Dette er den siste zinen jeg leste. Den fortalte meg at jeg ikke kom til å glemme qwerty og en haug andre ting som til sammen ble et formidabelt spark bak. Den er inspirerende, lettlest og morsom.



(Dette er min første post her med dvoraktastaturoppsett, derfor mangler de skandinaviske bokstavene. Det kommer etter hvert, når jeg bare lærer hvordan. Helt sant.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar