onsdag, mars 14, 2007

Superburgere

Burgere har jeg prøvd meg på et par ganger uten å få det til å funke. Så leste jeg et par oppskrifter, og vips, så var det et eller annet som sa klikk i huet mitt: En trenger noe som får det til å henge sammen i alle trinna i prosessen. Egg? Noen ganger. Bare god konsistens? Jah! Også noen triks for å holde det på plass mens det steiker.


Målene er fullstendig omtrentlige. Det er fordi jeg ikke pleier å måle når jeg lager mat, men lager mat etter omtrentligheter og hva-har-vi-nå-her-prinsippet.

Da trenger vi:

o Smør eller olje til å steike i. Slankefanatikere sier at det går an å gjøre det i vann. Det er jeg alt for glad i smør til å ha noe som helst ønske om å teste ut. Og kroppen trenger fett. Ta en sunn olje.
o Noe som setter smaken. Jeg pleier å bruke løk, hvitløk og rød paprika. Kanskje en tomat?
o Det du har å fylle på med. En gulrot eller to, squash, kål, en potet som var til overs fra middagen i går... tenk fyllmasse. Aller helst sunn fyllmasse.
o Tørt krydder. Sist brukte jeg timian og litt oregano. Og litt pesto, tror jeg.

Steik alt det her. Du trenger ikke finhakke, det kommer seinere. Steik på lav varme eller vent en stund med å tilsette hvitløken - for mye stekt hvitløk smaker forferdelig.

o Nøtter! Jeg bruker nesten alltid valnøtter, men jeg antar at her er det bare å bruke nøtter og frø etter smak. Sesamfrø funker i hvert fall (forutsatt at det ikke gjør deg noe at de synes innmari godt), og gresskarfrø og solsikkekjerner gikk også bra.
o Bønner* eller noe som likner. Jeg har brukt svarte bønner, røde bønner, hvite bønner, brune bønner med rart mønster på som jeg ikke veit hva heter, linser, kikerter... eller en blanding. Men det er de store, hvite jeg liker aller best.

Hiv sammen nøtter, bønner og grønnsakene i en kjøkkenmaskin, og la det gå rundt til du har en passelig konsistens. Så, smake til. Jeg liker å holde det enkelt med:

o Svart pepper
o Ketchup
o Salt

Det går helt sikkert an å steike dette i panne, men jeg pleier å bruke et bakepapir med litt finknuste kavringsmuler. 200 grader, 20-25 minutter på den ene sida og 10 minutter på den andre. **


*Hermetiske bønner er fint, men tørka er bedre for miljø og lommebok. Det krever planlegging (det kommer mer om mat, planlegging og politikk i en post snart, har jeg, eh, planlagt). Men ikke nødvendigvis så mye som en skulle tro. For det meste av det som skal legges i vann over natta (bønner, kikerter, erter) kan også fryses. Så jeg pleier å legge i vann en dag jeg veit jeg skal være hjemme noen timer dagen etterpå, og så koker jeg det, kjøler ned det jeg ikke skal bruke den dagen, og legger det i små bokser i fryseren. Vips, like fleksibelt som bønner på boks, og langt billigere.

**Jeg er ganske så sliten, og kommer sikkert til å redigere denne posten på sikt. Det har nok sniki seg inn noen rare ord her og der...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar