fredag, november 12, 2010

Veggismyte: Sååå glad i dyr!

Det er en del myter om vegetarianere. Her er en av mine favoritter: Vegetarianere er bare så mye gladere i dyr enn alle andre!

Nei, ikke alle vegetarianere er kjempeglade i dyr. Sjøl ikke de som har dyrevelferd som hovedgrunn til å kutte kjøtt trenger å være spesielt glade i dyr.

For meg er dyrevelferd slett ikke hovedgrunn sjøl om jeg er opptatt av det også. Det hadde gjort seg med bedre kontroll med den lovgivninga som allerede finnes og kanskje striktere krav også. Jeg liker ikke at folk er kjipe med dyr. Det er det mange andre som ikke liker heller, og langt fra alle er vegetarianere.

Jeg er godt under snittet glad i dyr (og da mener jeg dyr sånn bortsett fra folk). De kan være hyggelige. Jeg snakker med kattene jeg bor med, men ville neppe anskaffa dem sjøl. Jeg synes det er hyggelig å møte hunder en gang i blant, men å bo med en er ikke noen drømmesituasjon. Jeg liker søte babydyr på nettet, det har bare fint lite å gjøre med hva jeg spiser å gjøre.

Det skal kunne gå an å behandle både dyr og folk ålreit sjøl uten varme følelser. Det skal kunne gå an å ta avgjørelser uten å bli hemma av at jamen de er jo så søte. Hvis vi antar at hvor glade vi er i dyr er det som avgjør om vi spiser dem eller ikke reduserer vi etikk til en emosjonell impuls.

Hva vi spiser og hvorfor er komplekst. La det være det. Noen myter og overforenklinger trenger vi bare ikke. Jeg tror denne er godt plassert i den kategorien.

5 kommentarer:

  1. Noen av de menneskene jeg vet om som er aller mest dyrekjære er bønder (som jo ofte får tyn for hvordan sau eller gris har det). Man må jo egentlig være dyrekjær for å ta et lavlønnsyrke uten ferie bare for å skuffe rundt på bæsjen deres.

    SvarSlett
  2. Ja. Da er det ekstra kjipt når de noen steder må være brutale for at det skal gå rundt. I Norge går det vel enda noen steder an å ikke være det såvidt jeg har skjønt, og hurra for det - så lenge det varer.

    SvarSlett
  3. Jeg ser hva du mener, hva er forresten hovedgrunnen din da (til å være veganer)? Jeg har planer om å bli pescetarianer i løpet av året, jeg skal iallfall gjøre et realt forsøk, ikke fordi dyrene er søte (selv om de er det og jeg er veldig glad i dyr ;o) men fordi det føles riktig og jeg syns dyr er like mye verdt som mennesker.

    SvarSlett
  4. Hovedmotivasjon for å være veganer: Helsa. Jeg oppdaga at jeg ikke tålte mjølk og egg og fikk streng beskjed om å holde meg unna honning. Men det er mye mulig jeg fortsetter som jeg stevner når denne diettgreia er over, jeg trives så godt med det!

    Det er andre grunner også. Verdens mattilgang er viktig. Miljø er viktig. Jeg skal ikke en gang prøve å sette dem opp mot hverandre. Dyrs velferd hører også med. Egen helse også. Også er det et moment av trivsel som er vanskelig å forklare men som først dukket opp etter at jeg slutta med mjølk og egg...

    Hurra for pescisMali!

    SvarSlett
  5. Aha, ser den, det er absolutt viktig hva man føler at kroppen har godt av :)

    Hehe, jeg håper at jeg kommer dit, skal iallfall prøve, og uansett spiser jeg mye mindre kjøtt enn før. Alt hjelper :o)

    SvarSlett